David & Martine op reis

Daar sta je dan... tussen de tijgers! Thailand, Bangkok, Chiang Mai, Pai, Soppong

Lieve allemaal!

Daar zijn we weer! Het is inmiddels al weerbijna twee wekenverder, maar het is telkens zo leuk om van alles te doen en te ondernemen. Afgelopentwee wekenhebben we met veel plezier door thailand gereisd!

India - Thailand -Bangkok

Eind oktober vertrokken we uit India vanaf het vliegveld van Kolkata. Toen we s'ochtends wakker werden in het hotel in Kolkata zat David onder met rode bultjes, die erg jeukten. Wat was dit? Allergie, insectensteken? Het bleken bedbugs... We zagen ze ineens overal lopen. Wat een vervelende beestjes zijn dat! Martine had echter helemaal geen bultjes, wat we vreemd vonden. Op Wikidipedia lazen we dat de reactie binnen 9 dagen nog kan komen. En ja hoor, 4 dagen later was het ook bij Martine feest, allemaal jeukende beultjes! Verder zijn we tot nog toe helemaal nog niet ziek geweest of diarree gehad, dus dat is erg fijn.

Na drie uur vliegen kwamen we in Bangkok. Door de moesson stortregen met onweer en felle bliksem reden we naar het hotel (New Siam, achter soi rambuttri, achter Ko san road). De eerste twee dagen hebben we de stad verkend te voet en per tuktuk. Wezijnlangs een aantal bekende en onbekende straten, gebouwen en vooral grote gouden Boudda's geweest.Bangkok is een mooie westersestad met hoge gebouwen, veel prachtige tempels en boudda's, lekker eten en veel touristen.... Thailand bleek een wereld van verschil met India/Nepal! ( Zie onderaan welke vershillen wij o.a. hebben ervaren)

Chiang Mai, 3 daagse trek, tijgers en olifanten

Chiang Mai is een relaxte stad in het Noorden van Thailand. Hier waren we in het weekend zodat we zowel de grote zaterdag als zondag markt meemaakten. Al het eten en de verse fruitshakesop straat vonden we fantastisch! Na India,waar we erghaddenopgeletmet eten,durven we nuvanalles aan onbekende dingen te proberen. Omdat we geen genoeg van trekkings kunnen krijgen hebben we in Noord Thailand wederom een trek gedaan. Dit keer wel met guide en een groep. Met twee fransen jongens, drie engelsen jongens en een Vietnamees-Amerikaans meisjegingen we dede junglein.We leerden van alles over de jungle. Over de dieren, insecten, de planten enhet eten in de jungle (fruit en noten). De eerste dag deden we tevens een rit met olifanten. Het is toeristisch, maar wel erg leuk! S'avonds sliepen we in bamboo hutten en speelde David en nog wat anderen gitaar, werd er gezongen en spelletjes kaart gespeeld, terwijl het kampvuur brandde. Het was een erg gezellige avond met z'n allen! Omdat wij een behoorlijk sportieve groep bleken te zijn, besloot onze gids dwars door de jungle te gaan, geen al eerder bewandelde paadjes, maar met een mes werden de jungletakken weggehakt en zo baanden we ons een weg door de jungle, steil omhoog ennaar beneden.De volgende dag gingen we verder en zwommen we in de watervallen onderweg. De laatste dag gingen we raften en bambooraften, terug over de rivier naar beneden. Het was een erg leuke, gezellige tocht!

Terug in Chiang Mai huurden wij de volgende dag een scootertje. Hiermee reden we de stad uit richting het pas nieuw gebouwde Tiger Kingdom. In het Tiger Kingdom gingen we in de ruimte met vijf, drie -maanden oude tijgertjes. Tja, daar sta je dan.. in een hok met tijgers..

Gelukkig waren ze nog wat kleiner, maar desalniettemin hadden ze al behoorlijk wat kracht in hunpootjes en was het heel leuk om kleine tijgertjes te aaien, maar ook wel weer een aparte ervaring. Later op de dag gingen we naar het Maesa elephant conservation centre. Ook dit was wederom toeristisch, maar ook wel weer erg leuk. Er werd goed met de dieren om gegaan en het was best leuk om de olifanten te zien voetballen, schilderen, zwemmen, etc. Een 7-maanden oud olifantje bleek erg leuk voor David om mee te stoeien met zijn slurf, al was het olifantje al behoorlijk sterk enduwde David meerder malen een paar meter achteruit de bosjes in! Wat erg grappig was!

Pai en Soppong

Na Chiang mai gingen we met een busje naar Pai. Sinds het begin van de reis hebben we al vele mensen ontmoet vanuit de hele wereld, Europa, Canada, Australie, VS, waarmee we leuke gesprekken of etentjes gehadhebben. Nu kwamen we in het busje Frederiqua uit Italie en Simon uit Engeland tegen, met z'n vieren was het erg gezellig en we bleven meteen in hetzelfde guesthouse slapen, en de aankomende dagen met elkaar ontbijten, dineren en drankjes doen. Pai is een relaxt hippie plaatsje, waar veel mensen blijven hangen of zelfs naar emigreren. De omgeving hadden we verkend met een gehuurd scootertje(een aantal mooie watervallen gezien onderweg)en ook hadden we een Thaise kookcursus gedaan in Pie. De kookcursus was leuk en leerzaam, al werd deze de eerste paar uur nog enigzins verstoord door aanwezige misselijkheid van een iets te gezellige avond ervoor met live muziek en wat alcoholische versnaperingen samen met Frederiqua, Simon en Frederique ..(een Nederlandse, die Simon al eerder tijdens de reis had leren kennen) Met de scooter gingen we de dag na de kookcursus weer verder richting het noorden, een aantal uur rijdend over slingerende berweggetjes. Hier kwamen we 8 km boven het plaatsje Soppong uit en sliepen in Cave Lodge. Hier waren slechts een paar toeristen. De eigenaarvan deze Lodgeheeft gedurende de jaren '70-'80 het gebieden de grotten uitgezocht en dit gebied is nu bekende door z'n vele aantal en kilometersaan limestone caves. Per kayak en te voet gingen we door de grotten en met een lokale gids kwamen we in delen van grotten die niet voor het grote publiek bestemd waren en waar je je af en toe alleen kruipend en tijgerend een weg kon banen.Tijdens zonsonderganggingen we met nog twee avontuurlijke Nederlanders (Joost en Heidi) naar de ingang van een grot om de vleermuizen in en uit de grot te zien vliegen. De brug naar de grot bleek echter gebroken. Wat nu? Enkele lokale mensen lieten ons zien hoe diep de rivier was en die kwam tot boven je middel. Andere lokale mensen wezen ons een plek waar de rivier breder was en uiteindelijk met wat spanning in de buik probeerden we hier door de heftige stroming van de rivier te komen. Kleding nat, maar de duizenden vleermuizen die over ons heen vlogen, terwijl wij daar met z'n vieren stonden was de moeite waard! Omdat we inmiddelseen aantal giftigeinsecten, spinnen en slangen hadden gezien, droomde David s'nachts dat er een slang in bed was gekropen, terwijl Martine werd wakker gemaakt en het bed uitcheckte met een zaklamp lag David echter al weer te slapen..

Na onze belevenissen in Thailand gaan we nu op weg naar Laos!

Dikke kussen van ons!

David en Martine

Om een paar verschillen tussen India/Nepal en Thailand van onze ervaringen op te noemen.

- Van deNepaleze grens naar de Indiase grens reden we per paard en wagen. Vanhet airport van Bangkok naar ons hotel werden wevervoerd met een limousine-achtige taxi.

- In Kolkata werden de paardenkarren door de mensen zelf (i.p.v. paarden) voortgetrokken, een triest gezicht. In thailand hebben we nog geen paard of kar gezien, alleen mooie auto's en ander verkeer natuurlijk!

-Het verkeer in India is continu chaos, getoeter, alles krioelt en gaat continue dwars over de weg. In Thailand vinden wij het dan ook weer net als bij ons in Nederland,( al begrijpen we van mensen die direct naar Thailand komen dat ze wel vaak vinden dat er slecht en chaotisch gereden word, wat wij simpelweg niet kunnen begijpen na onze ervaringen in India)

- In India op de stations durfden we haast niet te eten, omdat er dan onmiddelijk een zwerfkindje voor je neus staat om een hapje te vragen. In thailand kom je om van al het lekkere eten dat je overal aangeboden wordt!

-Op meerdere plaatsen in India en Nepal werden we door vele mensenaangestaard, aangekeken, aangesproken,gefotografeerd, etc. en waren we soms erg blij als we anderebackpackers tegen kwamen om de ervaringeneven te delen en weken we vervolgens de eerste paar uur niet meer van elkaars zij.( Op de grens van Nepal enIndia (Raxaul) gaan per dag 3-4 buitenlanders doorheen en duizenden Indiers en Nepalezen) In Thailand kom je om van de touristen.. Je zit zelfs soms in plaatsen waar meer touristen dan lokale mensen zijn.. En het type tourist is ook wel wat anders dan in India/Nepal

- Waar in India en Nepal de kleding (en de mensen zelf trouwens ook) in de plaatselijke rivier, onder de waterpomp of nooit wordt gewassen, heb je in Thailand weer gewoon wasmachines!

-Waar in India vrijwel altijd afval, koeien, geiten, honden, ontlasting en andere smerige dingen op straat liggen is het in Thailand weer gewoon lekker schoon!

-Waar je in India en Nepal alles zelf uit met zoeken hoe je reist, wat je allemaalmoet regelen, wat je gaat doen, goed over alles na moet denken, wat je mee moet nemen, staat er er in Thailand op iedere hoek van de straat een toeristenkantoortje dat je werkelijk alles wilt vertellen en je nog een a-4 tje met tips meegeeft. Het is wel echt heel relaxt en makkelijk om alles te regelen en doen in vergelijking met India!

Myr

Heee lieve Tine en david!
Wat een superleuk verhaal weer! en die foto's ook! echt gaaf met die olifanten en tijgertjes! en die omgeving is overal zo mooi! ben echt supersuper jaloers! ziet er echt te gaaf uit allemaal! en dit is nog lang niet alles voor jullie! en tine, als ik je zo op die foto's zie mis ik je wel echt een beetje! Als je straks weer terug komt moet je ons maar echt alles vertellen en nog meer foto's! heel veel plezier nog met alle mooie tochten, mooie natuur, leuke ervaringen, lekker eten, leuke mensen en succes met de bedbeestjes! en geniet er heeel veel van schatje!
dikke kus

margreet

wat heerlijk om jullie verhalen te lezen en jullie zijn echt aan het avonturen. Weer genoten van de foto's en jullie zien er nog prima uit hoe kan dat ook anders met al dat lekkere thaise eten en kook-cursus,liefs margreet

sjoerd

He David en Martine,

Ziet er goed uit !! Mooie verhalen en leuke foto's!!
Een vriendin van mij heeft ook 2 jaar geleden zo'n rondje gedaan en die was in Laos in Vang Cheng geweest, een dorpje met veel lounge-tentje's, wat westers eten en veel watersport (ligt aan een grote rivier) + dat je daar een kroegentocht op een rubber band kan maken langs de tentjes aan de oever van de rivier haha. Dat sprak mij natuurlijk wel aan en wilde ik jullie niet onthouden :) Ligt ergens in het midden van het land. Jullie heel veel plezier en ik ben blij dat David z'n olifantenbezoek een 'happy ending' had.

Sjoerd

Vie

He lieve Tine en David! :-) Wat een super verhalen en foto's weer! Echt fantastich! Blijf het zeggen, maar ben echt jaloers! Jullie zitten in zo'n andere wereld! No worrries, just fun! En hoe cool tussen die dieren! :) Echt heel vet!! Grappig om te lezen over de verschillen tussen de landen, ben nu ook wel benieuwd naar thailand! Heel veel plezier weer in Laos met jullie geweldige reis! Geniet er heel veel van, want de tijd vliegt! ;)
hier voor de rest alles goed! Vanavond maar weer eens even de kroeg verkennen! :) Niet veel nieuwtjes verder, dagelijkse leventje gewoon! ;) haha niets in vergelijking met al jouw brute verhalen! :) Maar goed, mijn verhaal wordt alweer een beetje lang....keep me posted!! :-)

Veel liefs, XXX VIE

antoinette

Heerlijk om in gedachten met jullie in Thailand mee te kunnen reizen. Laos is weer heel anders. Wiskey met slangen in een fles en veel meer armoede.
Ik hoef niet te zeggen: geniet, want dat doen jullie volop en dat is fijn om te lezen

Willem

Fantastische verhalen schijven jullie toch:)

Ker

Ik lees jullie verhaaltjes en bekijk de fotos met heel veel plezier! Nog een fantastische tijd in Laos gewenst!!

x Ker

Beatrijs

Lieve david en martine!
Flauw dat ik jullie niet met de grote tijgers zie knuffelen :)
Wat een geweldig verhaal weer!
Kus

fred en irene

Lieve David en Martine, het was weer leuk jullie laatste reisverslag te lezen. We zijn superjaloers, maar fijn om met jullie met foto's en verhalen mee te kunnen reizen. Hier is het weer af en toe ronduit chagarijnig aan het worden, hoewel het niet koud is. De goede Sint is ook weeri het land, gelukkig ontloen jullie de kans in de zak mee naar Spanje te moeten! Hier alles goed en gezond. We hopen dat de bedbeestjesongemakken tot het verleden behoren. Liefs en veel plezier. Fred en Irene.