David & Martine op reis

West Australie

Welcome to Australia!

Na een lange reis van bijna 30 uur kom ik aan op Perth Airport en wordt door mijn vriendin opgepikt. Na ruim 6 weken elkaar weer lekker in de armen gevlogen en wat is dat heerlijk zeg.. Een aantal traantjes bij Martine en een grote glimlach op mijn gezicht. We zijn samen in Australië!!

Samen rijden we naar het Hostel wat Martine in de middag geboekt had om heerlijk bij te praten over al onze avonturen de laatste weken. Tijdens ons eerste uurtje slapen voel ik kriebel.. Na een paar minuten afwachten maak ik Martine wakker met de mededeling dat we “bedbugs” hebben.. Een korte check bij het voeteneind resulteert in 2 uur alle spullen weer inpakken en een andere slaapplek zoeken. Na een aantal dagen bleken we beiden rond de 100x gebeten te zijn door deze irritante diertjes..

De volgende dag al onze gedragen kleren in een vuilniszak gestopt om te wassen zodat we niet verder last zouden krijgen van de bedbugs en na een onrustige nacht de camper opgehaald. Na een goede inspectie op krassen & deuken rijden we weg uit Perth om vrienden op te zoeken in Geraldton. Deze hebben we ontmoet met onze vorige reis door Laos en zij zijn geëmigreerd naar Australië vanuit UK.

Onderweg naar Geraldton gestopt bij de Pinnacles. Dit zijn duizenden kalkstenen pilaren die zijn ontstaan door de fossiele plantresten van duizenden jaren geleden. Geslapen in de kustplaats Jurrien Bay en de volgende ochtend heerlijk rondje hardgelopen over het strand met uitzicht op helder blauw water. Daarna doorgereden richting Ben & Debby om samen met hun de zonsondergang aan het strand te bekijken. Ze wonen op nog geen 50m van het strand en het is erg gezellig om weer samen een drankje te drinken met onze “reis” vrienden. Na een dag door Geraldton gelopen te hebben, gaan we in de avond met Ben zijn 4x4 over het strand en duinen rijden. Na een goed uur crossen en 1x vast te hebben gestaan zijn we gaan eten in een lekker restaurant tijdens de zonsondergang.

Helaas bleek door overstromingen onze originele reis route niet geheel mogelijk, dus we hadden besloten om eerst de Outback in te gaan en zo hopende dat de overstroomde weg weer open zou zijn als wij daarlangs zouden rijden. Dat zou namelijk een omweg van 1200km schelen.. Een lange dag rijden door de Outback, laat je zien hoe remote WA is. Een hele dag rijden en niet meer dan 15 auto’s en 18 koeien gezien voordat we stoppen om te eten en te slapen bij een Roadhouse. Dit is een benzinestation / restaurant / camping die erg afgelegen ligt en werkelijk niets meer dan dat is.

De tweede dag door de Outback rijden we richting Karijini Nation Park en komen rond het middaguur aan. Het is erg warm gedurende de dag en we hebben temperaturen van boven de 30’C afgelopen dagen gehad. Park entree betaald door een enveloppe met geld in een koker te stoppen en we rijden door naar Dales Gorge. We stoppen bij Fortesque fall. Een prachtige waterval met een natuurlijk zwembad eronder. Na heerlijk te zijn afgekoeld in het toch aardig warme water lopen we verder door de bodem van de Gorge naar Circular Pool. Onderweg zien we een grote slang (2m+) die net een aardige lunch had gegeten en verschillende hagedissen. De temperatuur voelt aan als 50’C en we zweten ons een ongeluk. Na een stevig half uur lopen komen we aan bij Circular Pool waar Martine een heerlijke duik neemt en Ikzelf geniet van de prachtige natuur: Het helder blauwe water; de met mos bedekte vochtige rotsen en de daarboven vuurrode lagen rots die ongeveer 50m hoog reikte. (of diep eigenlijk in een Gorge) Het meest unieke was dat ondanks dat het een National Park is, we niet meer dan 2 andere toeristen zijn tegengekomen. Heerlijk!

We rijden door naar een ander deel van het NP over de 30km onverharde weg. Na langzaam rijden en veel gehobbel, stoppen we na 5km omdat David niet zeker is of het wel zo goed is voor de auto. Nadat we een aankomende auto hebben geadviseerd of het verstandig was om door te rijden kregen we het advies om boven de 50km/u te rijden zodat de hobbels minder erg aanvoelen en vooral heel hard mee te zingen met de muziek. We rijden verder naar de camping om de volgende dag (eerste kerstdag) te lopen naar Joffrey’s Fall. Nadat we de prachtige omgeving hebben bekeken rijden we door naar Oxers Lookout waar we op een uitkijkpunt staan waar 4 gorges samenkomen. Een erg indrukwekkend gezicht met ruim 70m recht naar beneden kijken!

Halverwege de middag zijn we naar Weano Gorge gegaan. De Gorge stond een stukje onder water waardoor we samen tot borsthoogte door het water moesten lopen om uiteindelijk bij de Handrail Pool uit te komen. Prachtige Pool in de schaduw om af te koelen en we besluiten nog een klein stukje door te lopen door een smaller deel van de Gorge om wederom een prachtige natuur te zien. We besluiten om eind van de middag door te rijden richting Exmouth en stoppen voor de nacht bij Nanaturra Roadhouse. Onderweg stoppen we voor de eerste Kangaroo’s. 14 in totaal en 7 auto’s in 6 uur rijden.

Tweede Kerstdag worden we wederom vroeg wakker door de warmte. Er is geen ontkomen aan helaas. We rijden door Naar Exmouth waar de Emu’s ons begroette. Na een goede boodschap voor drie dagen kamperen zonder voorzieningen, staan we in Cape Range National Park op een camping met drie plekken waarvan wij heerlijk een plek hadden in de schaduw. We stonden achter de duin direct aan zee (10m). In dit NP zijn geen voorzieningen behalve een toilet (lees gat in de grond) maar wel Kangaroo’s overal om ons heen. We ontmoeten een Australiër Phil naast ons die een grote vis gevangen had die hij niet alleen kon opeten. Hij nodigde ons uit om deze met hem te eten en wij maakte een lekkere pannenkoek met appel en kaneel als toetje. Een gezellige avond gepraat over de Aboriginals en WA voordat we gingen slapen.

Weer een nieuwe dag en we rijden naar Lakeside waar we prachtig konden snorkelen en heerlijk konden afkoelen in de zee. We zien verschillende soorten koraal en vissen en na een voorlees sessie van de lokale toeristen brochure weten we dat er meer dan 500 soorten vissen en 250 soorten koraal onder ons te zien valt. We zien verschillende grote vissen (1m+) en opeens een grote Haai! Toch wel een beetje eng.. in de avond drinken we een wijntje op het strand bij zonsondergang en zien een haaienvin boven water komen op nog geen 2m van de kant. Gaaf! Gelukkig was het weer wat afgekoeld van 50’C naar 35’C rond 23:30 toen we naar bed gingen…

Na nog een viertal prachtige snorkel sessies met te mooie koralen, vissen en stranden bij Sandy Beach, Oyster Bay, Turquoise Bay en Lakeside sluiten we wederom een warme, maar prachtige dag af samen.

28/12 We gaan verder naar beneden naar Coral Bay en komen aan op een grote camping met meerdere toeristen, douches, zwembad, restaurant en elektriciteit. Whoohoo!! Dat was wel even welkom na een kleine week in de Outback zonder veel faciliteiten. Coral Bay is de tweede mooiste plek om te snorkelen naast de Great Barrier Reef bij Cairns en we boeken een tour om te gaan snorkelen met Manta Roggen. Er staat een lekker verkoelend windje met een graad of 35’C. Nog even snel bellen met de moeder van Martine die jarig is voordat we samen gaan snorkelen over het indrukwekkende Koraal.

De Mantarog Tour begint de volgende dag met een prachtige snorkel sessie waar we meerdere Blacktip & Grey Sharks zien zwemmen variërend van 1 tot 2 meter lang en we zien heel veel verschillende soorten koraal en vissen. We gaan verder en het Spotter Vliegtuig informeert de kapitein over Manta roggen een stukje verderop. We varen er snel naartoe en duiken in het water. We worden verwend met een unieke snorkel sessie met meerdere Manta roggen van 4.5m tot 5.5m breed. Ze zwemmen heen en weer om Plankton te eten en wij zwemmen er achteraan. Martine en Ik duiken onder water om op een meter boven hun met ze mee te zwemmen. Wat zijn deze dieren indrukwekkend en groot. We zwemmen een goed uur met verschillende Manta Roggen voordat we weer verder varen naar een Schildpad verzorg gebied. Daar worden de grote schildpadden (1m+) door verschillende vissen verzorgd en zien er meerdere opkomen voor een hap lucht. Na terugkomst rusten we de rest van de middag lekker uit bij de camper en drinken in de avond een lekker wijntje met Brie en Chips.

Na heerlijk zijn bijgekomen in Coral Bay rijden we door naar beneden richting Monkey Mia. Gelukkig is de overstroomde snelweg weer open waardoor we de route in 6 uur rijden in plaats van 2,5 dag. Tijdens het rijden zien we bij Carnavon duidelijk de gevolgen van de overstromingen voor onze aankomst waar het water ruim 1.5m hoog geeft gestaan. Rond 20:00u komen we aan in Monkey Mia en de volgende ochtend nemen we een kijkje bij de Dolfijnen. Iedereen staat aan het strand en de dolfijnen komen om een meter afstand langs ons zwemmen. Erg gaaf om te zien en wat zijn het een mooie dieren. Martine wordt uitgekozen op een vis te geven aan een dolfijn tijdens de voedingssessie.

In de namiddag doen we een wandeling door een stuk natuur en lopen via het strand naar een klein schiereilandje met Pelikanen. Op de terugweg zien we een Shovelnose Ray op nog geen meter naast ons zwemmen van bijna 2m lang! Terug bij het Resort zien we weer dolfijnen in het water zwemmen. Wat een mooi moment zeg! Oudejaarsavond liggen we rond 12 uur in bed en wensen elkaar een gelukkig nieuw jaar.

Nieuwjaarsdag maken we een zeilcruise bij Monkey Mia en zien Dolfijnen, Dugongs, waterslangen en een groep pijlstaart roggen zwemmen. De volgende dag rijden we langs diverse bezienswaardigheden (Shell Beach, Eagle Bluff & Blue Lagoon) door naar Kalbarri NP. Na het bekijken van Nature’s Window en de Z-loop in het NP rijden we door naar Port Denison om bij de kliffen taco’s te eten bij een prachtige zonsondergang.

De laatste twee dagen van onze vakantie spenderen we in Fremantle en Perth en lopen veel rond door het centrum en Kings Park. Na onze backpacks te hebben ingepakt stappen we 6 Januari samen in het vliegtuig terug naar Nederland. Brr wat is het koud hier zeg..

Martine is vanmorgen alweer vertrokken voor haar laatste deel Coschappen in Douala, Kameroen voor de komende 6 weken. Dus alweer spoedig zul je op de hoogte worden gesteld van haar nieuwste avontuur.

Ikzelf heb genoten van een nieuw bezoek aan Australië en ga weer lekker aan het werk morgen. Stiekem alvast een beetje dromen over het volgende avontuur dat ons opwacht!

Nog een Gelukkig Nieuw Jaar en tot snel!

David & Martine

margreet

weer genoten van je verhaal en ik wens Martine veel succes met haar avontuur in Cameroen en ik wens David veel sterkte morgen op z'n werk, Margreet

f. va egmond

Lieve allebei, wat beleven jullie toh een prachtige dingen. We genieten op afstand mee. Martine, de laatste lootjes zijn hopelijk van waarde geniet ervan en straks een goede reis naar huis. David, moeilijk om weer in het gareel te komen, maar de herinneringen zullen helpen. Groetjes en tot ziens.

Remmert

Dat zijn potverdrie wel een stel mooie verhalen David.
Zal eens een rustig momentje kiezen om eens wat meer te lezen. Maar t ziet er allemaal indrukwekkend uit!

Groet,
Remmert

Ker

Tine en David.. Leuk om van jullie te horen! Wat een hoop gedaan en meegemaakt. Die stomme overstroming had ik jullie niet gegund.. maar het heeft jullie uiteindelijk niet kunnen letten op een mooie reis! Hoop dat jullie hebben genoten samen! Succes met werk en Tine.. heel veel plezier en succes in Afrika!!!

x Keren

antoinette

Wat fantastisch wat jullie samen hebben gedaan en gezien.
Martine ik wens je een hele goede tijd de komende weken en dan..............heb je bereikt waar je zo hard voor gestudeerd en gewerkt hebt. Heerlijk vooruitzicht.
Ik ben benieuwd wat je volgende stap is.
David het is weer even afzien na de vakantie en zonder Martine maar je kunt al weer aftellen en je nu volledig concentreren op je werk. Gelukkig doe je het graag.
Groetjes van Peter en van mij

Nelke

lieve allebei, wat een prachtige reis hebben jullie gehad.Bedankt dat we zo kunnen meegenieten met jullie. En nu de stage in Kameroen die ook weer bijzonder zal zijn. Wat hebben jullie al veel levenservaring opgedaan! David, we hopen dat je weer snel de draad van het gewone (?) leven op kan pakken en dat je er plezier in zal hebben. veel liefs van ons, Jack en Nelke