David & Martine op reis

Kameroen, Douala. Wat een wereld van verschil!

Lieve vriendjes en familie

Ik begin jullie ondertussen wel een beetje te missen hoor!

Nu in de tweede week in Kameroen en het is met een woord overweldigend! Jeetje, alles is zo anders en bizar, ik weet bijna niet waar ik mee moet beginnen. Ik zal een kleine opsomming geven van hetgeen wij hier beleven. Ik ben hier dus voor een trauma chirurgie coschap in Douala in het Laquintinie hospital samen met Helene, een coschapvriendinnetje. Foto's blijven voorlopig even uit, want met een camera over straat is ondoenlijk en het internetcafe is ook niet toereikend..

Onze reis begon al spannend toen er ik het vliegtuig een passagier ziek raakte en er met de intercom gevraagd werd of er een arts aan boord was. Nu dit mijn allerlaatste weekjes coschap zijn, wist ik dat ik nu aan de beurt was. Dus wij eropaf, het cabinepersoneel was in de stress en de zieke man zat heftig zwetend en in paniek met rode ogen op zijn stoel.Omdesituatie een beetje onder controle te laten krijgen en de medepassagiers weer een beetje tot kalmte t makenverzocht ik om de man naar de business class te vervoeren. Daar volgde onze verdere anamnese, onderzoek, behandeling en geruststelling en vervolgde wij onze reis in de business class om een oogje in het zeil van deze man te houden.

Het ziekenhuis waar we ons coschap doen is een vd grootste ziekenhuizen in Kameroen en hier komt dan ook van alles en nog wat binnen. Alles is zo anders en indrukwekkend!We zienvrijwel elke dag echt bizarre tafarelen..huilende, krijzende, dansende mensen op straat omdat er weer eens iemand is overleden (voor het ziekenhuis zijn ongeveer 10 begrafenisondernemingen, je ziet dus meer begrafenisauto's rijden dan ambulances...)Familie slaapt op het gras voor het ziekenhuis..We zien de gevolgen van kruidengenezers en lokale medicijnmannen die vaak echt bizarre schade aanbrengen. Zo zagen we een jongetje met een grote open beenwond wat compleet geinfecteerd was omdat er in een klein wondje was gesneden en grond in was gestopt. Ook zagen we een vrouw die hoopte dat haar heupfractuur weggemasseerd zou kunnen worden. Enmensen komen uit schaamte of geldgebrek vaak veel te laat. Zo zagen we eenvrouw met door herpes gigantische open plekken op het lijf, die buiten bewustzijn binnenkwam omdatde ziekte zo ver gevorderd is.Ik kan nog wel even doorgaan.Aan de ziekenhuispoorten staan kassa's en je moet alles zelf betalen. Mensen hebben geen verzekering. Het schrijnende hier is dat noodzakelijke operaties continu niet doorgaan omdat mensen geen geld hebben. Gister nog een jong jongetje met een osteomyelitis (grote wond die geinfecteerd is en zelfs het bot geinfecteerd heeft) die opgenomen moet worden voor antibiotica per infuus, maar de ouders hebben er geen geld voor. Patienten moeten zelf hun lakens kopen op het bed, zelf verschonen, zelf eten regelen. Zonderfamilie zitje hier dus erg zuur als je ziek bent.. Sommige patienten liggen dan ook naakt op een plasticmatras, zonder laken dus,om de kosten te drukken..Vingers worden geamputeerd, na uitgebreide infecties, omdat mensen geen geld hebben voor antibiotica.. We zien hier grote fracturen van benen en armen en grote wonden door allerlei trauma's in het verkeer. Ook de gevolgen van Hiv en tbc krijgen we regelmatig te zien. ( jonge mensen die buiten bewustzijn binnenkomenmet bijvoorbeeld toxoplasmose encefalitis, oftewel mensen die ineens doordat ze aids krijgen allerlei rare ziektes krijgen)

Qua zelf doen houden we ons toch een beetje teruggetrokken gezien het hoge infectie risico op alles en nog wat, maar mn hiv. Tijdens operaties loopt bloed overal vanaf en zijn er geen ok-assistenten, dus wij zijntoch wat minder happigom hier boven op te staan Behalve keertje hechten van een hoofdwondop de Seh eneen schouder die uit de kom is weer reponeren, hielden we het voorlopig bij patienten zien op de spoed eisende hulp en meekijken met de operaties. De franse taal vormt nog wel een bariere, maar redelijk wat mensen in het ziekenhuis spreken ook engels.

Afgelopen weekend zijn we naar Kribi, een kustplaatsje,geweest en s'avond door de week begeven we ons zo nu en dan in de stad, wat wederom ook erg bizar is. Gister werder op straat bij daglicht geprobeerd om mij te bestelen uit mijn broekzak.. Tja, dat gebeurt hier reageren de artsen uit het ziekenhuis om je heen en die zien het niet anders als deel van hun maatschappij.. De kleding v.d mensen variert van Afrikaanse jurken tot westers gekleed (vaak vies, vuil en stuk) Op straat ligt veel vuil, is het druk met brommers en allerlei ander verkeer, zijn er geen voetpaden en komt er vaak een urine of afval geur op je af.. Het is dus continu opletten geblazen en vooral geen waardevolle dingen mee op straat nemen.. En verder is het, je hebt een parasol en een karretje en een paar dingen om te verkopen en je hebt een winkel. Door de hele stad lopen mensen met allerlei dingen op hun hoofd wat ze verkopen. Dat ze dit zo dragen verbaas je je ook elke keer weer over.. Op straat worden wij continu aangeroepen als 'la blanches!' wat wel gek is! Het is ons wel duidelijk, Kameroen is echt Afrika, en een verschil met landen als Tanzania, Ghana, Kenia en al helemaal met Zuid-Afrika, waarde ontwikkelingen het toerismeduidelijk verder is. De laatste drie weken gaan we reizen door west Kameroen en hebben besloten om dit dan ook maar met een gids te doen!

Voor zover mijn chaotische en warrige verhaal, wat een een kleine indruk geeft van wat wij hier meemaken..

Een hele dikke kus aan iedereen die dit leest en ik kijk uit om over een aantal weken jullie allemaal weer te zien en weer in een veilig land te zijn!

Martine

Reacties

Reacties

Chantal

Wooow Marti wat een ervaringen allemaal. Heel bizar hoe het er daar aan toe gaat, dat kan je je eigenlijk niet voorstellen als je hier in NL in het ziekenhuis rondloopt. Heeeeel veel plezier nog daar en tot heeeeel snel! We beginnen je hier in NL ook te missen hoor :)!

Liefs Chantal

Ker

Tine! Eindelijk een verhaal! En wat X-treem!! Maargoed dat je je eigen veiligheid even voorop stelt, want ik wil je nog wel gezond terug in NL zien :)! Geniet vooral van de leerzame/heftige tijd en veel plezier met reizen!

Ik denk in ieder geval aan je! Doe voorzichtig!

x Ker

Rudolf

Zo dat klinkt allemaal heftig. Hoop dat Afrika je ook de mooie dingen kan laten zien. Zet hem op.

Gr.

Rudolf

Ot

Marti!! wat een verhalen zeg. Phoe jij maakt daar veel bizarre dingen mee. Probeer er maar veel van te leren!
Hier in nederland alles goed, maar we missen je wel hoor!
Nou heel veel succes en we spreken elkaar snel.
dikke kus ot

Meet

RESPECT Marti! Lijkt mij echt heel erg heftig om te zien en ik denk ook soms wel frustrerend, omdat je weet dat je weinig aan de situatie kan veranderen.. Maarja altijd blijven denken, dat alle kleine beetjes helpen. Echt goed werk dat je doet, ik ben trots op je! Na het lezen van je verhaal realiseer ik mij toch altijd weer hoe goed we het hier in Nederland hebben! Heeel veel sterkte en moed daar en ben blij als je weer helemaal veilig en gezond in ons kikkerlandje bent! xxx Meet

margreet

Dit is toch wel heel erg heftig om te lezen en ik ben opgelucht dat je met een gids gaat reizen.Ik hoop dat je Cameroen ook in een ander perspectief kan zien als je gaat rondreizen
Wat bijzonder dat jij je als arts kon melden in het vliegtuig, mensen zullen wel gedacht hebben:blond en arts!?!? Nou toevallig wel. Je hart zal regelmatig omdraaien als je al deze ellende ziet en die hulpeloosheid, als je zo'n doodziek jongetje ziet die om geld gebrek niet geholpen kan worden.
Nog ruim een week in het ziekenhuis en dan nog lekker rondtoeren, liefs Margreet

Nelke en Jack

Jouw verhaal is - zelfs over die grote afstand - een schok voor ons. Dit zijn geen tv-beelden, maar ons eigen lieve nichtje dat deze mensonwaardigheid en diepe ellende uit eigen ervaring beschrijft. We zijn er zeker van dat je op deze manier een heel bijzondere dokter zal worden; iemand met het hart op de juiste plaats. Tot gauw!

Anna

Hi Martine!!
Jeetje wat een verhaal zeg! Weer heel wat anders dan jullie vorige verhalen hier!! Nou wel heel indrukwekkend lijkt me, iets wat je nooit meer vergeet!
Veel succes nog daar en geniet straks van het rondreizen!
Tot snel, veel liefs Anna

Vie

WOOOW Marti echt zoo bizar om dit allemaal te lezen!! Ik denk dat ik dat echt niet zou aankunnen, om vooral al die kinderen te zien die je dan niet kunt helpen! Wat bizar en ook best eng dat je zo moet opletten in die vieze zooi, maar ook wel heel indrukwekkend en bijzonder om een keer mee te maken! Super dat je nu leuk kunt rondreizen, dat is wel echt heel cool en ik denk ook een super mooie afsluiting van je co-schappen! Lieverd, doe voorzichtig en geniet ervan en ik hoop dat je snel weer in het land bent!! :)

dikke kus, Vi

mirjam nooij

Lieve Martine, wat heftig allemaal. Wat zijn we trots op ons nichtje!!! Heel wat anders dan coschappen in Dordrecht lopen. Je zal wel ontzettend veel leren. Dikke kus van ons veilige nederland. X

Antoinette

Lieve Martine
Wat een wereld van verschil he. Straks wanneer je weer thuis bent zul je opnieuw een evenwicht moeten vinden. Je zult vaak terugdenken aan al die ellende daar bij de geneeskunst hier in het rijke Nederland en dan met je professionele attitude zonder waarde oordeel te vellen patiënten aanhoren die zich druk maken over ...........
Veel liefs en kom gezond terug!
Antoinette

Suzanne

Lieve Martine,

Wat een heftige verhalen, en wat zul je het af en toe moeilijk hebben ! Ik vind het echt ontzettend knap van je dat je dit doet... maar wat een frustratie zal je af en toe voelen! Ik hoop dat je helemaal heel weer terug komt, doe voorzichtig!


XX Suus

Nelke en Jack

Wat jij daar als arts meemaakt is - zelfs wanneer je niet in details treedt - voor ons ontzettend aangrijpend. Blijf voorzichtig Martine. We kijken uit naar je thuiskomst.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!