David & Martine op reis

Kameroen, Douala coschap ziekenhuis. Korte update

Lieve mensen,

Morgen de laatste dag coschap! Wow, ik kan het bijna niet indenken co-assistent af te zijnna 2 jaar vol bijzondere ervaringen in NL en een mooie afsluiting in het buitenland! Het zal vreemd zijn om me voor te gaan stellen aan patientenals dokter.

Hier in het Laquintinie ziekenhuis hebben wij de afgelopen week weereen bijzonder week gehad, maar met name bijzonder heftige dingen gezien en meegemaakt. Dingen die te schockerend zouden zijn om op te schrijven, dus dat ga ik dan ook niet doen. Wie er interesse naar heeft, zal ik als weer terug in NL wel het eea vertellen. Na mijn vorige verhaaltje schreef ik dat we ons een beetje af hieldenvan te veel zelf doen qua chirurgische ingrepen, maar uiteindelijk hebben we in de dagen daarna toch nog behoorlijk wat bizarre grote wonden gehecht. Later besloten we toch om hier weer van af te haken omdat we het infectierisico voor ons zelf toch echt te groot vinden. Afgelopen week hebben we ook nog even op de gynaecologie meegekeken en daar ooknog een bevalling meegemaakt. En ook dat gaat er weer bijzonder aan toe!

We kijken terug op een bijzondere ervaring. Alles wat zo anders er aan toe gaat en continu weer de confrontatie met armoedige situaties: noodzakelijke operaties/ behandelingdie niet door kunnen gaan vanwege geld, apparatuur stuk, geen know-how over hoeaanwezige apparatuur tegebruiken,patient kan de medicatie niet betalen met alsnog desastreuze gevolgen na een operatie, onderbetaald personeel, geen arts aanwezig, tijdens een poli afspraaklopen patienten/familie weg omnoodzakelijke benodigdheden eerst te kopen voor (gazen, handschoenen voor de arts, zalf, etc), afwezige structuur,organisatie en efficientie, een afspraak is min 1 uur later dan 'gepland', steriliteit is een subjectief begrip en ik kan nog wel even doorgaan.

We kijken uit naar de aankomende 3 weken reizen in West Kameroen.

Heel veel liefs,

Martine

Brigit

Lieve Tine,
Wat een andere wereld, moeilijk lijkt mij.
Geniet van jullie 3 weken reizen!! Dikke kus en toch wel fijn dat je bijna weer terug komt :-)

f.van egmond

Hoi Martine, wat een enorme belevenis daar in Kameroen zeg. Het lijkt ons wel goed om deze kant van de gezondheidszorg mee te maken. We wensen je nog een paar fijne weken. Groetjes, Fred en Irene.

margreet

Ik hoop dat je het mentaal een beetje aan kan want het is een byzarre wereld waar je in terecht bent gekomen. hoop je gauw te zien, fijne vakantie Margreet

Vie

Marti!!

Wat goed om weer wat van je te horen! :) Ik ben heel benieuwd naar je verhalen als je terug bent! Bizar heftig en ook wel een hele bijzondere afsluiting van je co-schappen!! Geniet nog even van je mooie reis en joepie over 3 weken ben je weer in t land!! :)

Xje

Mama en Papa

We hebben je berichtgeving gelezen, niet zo vrolijk allemaal. Oma B.E. heeft het ook gelezen. Oma A. gaat morgen uit het ziekenhuis naar huis. kijken of dat gaat! ze zal thuiszorg nodig hebbben. Mama is momenteel naar gym. wel tien bedankt van je bericht
geniet van de rondreis en we wachten je verhalen af.

mirjam

Lieve Martine,

Wat geweldig dat je nu arts bent. Jammer dat opa Nooij dat niet meer kan meemaken, maar we zijn allemaal ontzettend trots op je. geniet van je rondreis, want straks gaat het drukke leven beginnen. Dikke kus van ons. Mirjam en Albert

marqurite

h
gewedig je berichten en de verhalen van je gefeliciteert dr.boseyssen liefs marquerite.