David & Martine op reis

Vientiane, Pakse, 4000 Islands, Zuid Laos, Cambodja

Hallo allen!

Sinterklaas uit Holland, maar wel weer eer een 'korte' update van ons voordat we verder gaan met de reis. De afgelopen tijd hebben we nog steeds met Ben en Debbie gereisd, wat erg gezellig was.

Vientiane, Pakse, Champasak province, Bolaven plateau

In Vientiene, de hoofdstad van Laos, zijn we kort gebleven. Met een tuktuk reden we even door de stad voor wat sightseeing en zagen o.a. de Arc de Triomph van Vientiane. S'avonds aten we buiten met z'n vieren tijdens zonsondergang in een restaurantje met uitzicht over de brede Mekong rivier. Daarna gingen we per slaapbus (bus met allemaal kleine bedjes) naar het zuiden van Laos richting Pakse. In Pakse hadden we een schakelbrommer gehuurd en daarmee reden we naar de Champasak Province. Hier bekeken we o.a. de Wat Phu Champasak, een 1000 jr. oud, inmiddels vervallen kasteel. De volgende dag reden we met een grote jumbotuktuk, volbepakt met rijst, suiker, bananen en lokale groenten naar het Bolaven plateau. Ben en David hielpen met het uittilllen van een paar zware rijstzakken en in ruil kregen we ieder een banaan v.d. arme lokale mensen die zelf op de rijstzakken zaten om plaats voor ons vieren te maken. Bij het Bolaven plateau (+-1000m.) bekeken we een 120 m. lange spectaculaire waterval en nog een kleine, maar toegangkelijkere 40 m. lange waterval.

Behalve het Bolaven plateau wat door de hoogte wat kouder was is het verder overdag weer erg warm/heet. Verder hebben we inmiddels al heel wat lokale markten gezien en verbazen ons telkens weer over de etenswaren die er te verkrijgen zijn. Een kleine opsomming: gebakken slangen en spinnen, varkensoren -tongen -poten, kale eendennek en hoofd, stekelvarkentjes, eekhoorns, muizen, zwaluwen. Nog levende beesten die te koop waren: (worden gedood zodra je ze koopt) allerlei soorten vis, kikkers, larven, kalkoen,soort otter.

4000 Islands, Cambodja, Angkor what

Vervolgens gingen we verder richting de 4000 Islands. Omdat de Mekong rivier in het zuiden van Laos zo breed is geworden liggen er een heleboel eilandjes. Per kleind ferrybootje waar we precies met z'n vieren en tassen inpasten voeren we naar Don Khon, een relatief klein, rustig eilandje, onder Don Det, dichtbij de grens van Cambodja. Op Don Khon wordt vooral kokosnoten en rijst geteeld en was er s'avonds een paar uurtjes elekriticiteit middels een generator. We huurden er met z'n vieren wat gammele fietsen (Bij David vloog de ketting eraf, bij Martine ging de achteras stuk) enzagen we beide eilanden.

Onze reis vervolgde zich naar Cambodja. In het uitgestrekste landschap bekeken we het landelijke leven ; koeien die het land ploegen, rijst dat ligt te drogen op kleden, ossenwagens vol met vracht, etc.. Toch lijkt het platteland van Cambodja rijker dan dat van Laos. De huisjes gebouwd van bamboo en palmbladeren in Laos verruilen zich voor houten huisjes in Cambodja. Desondanks zijn de wegen in Cambodja ronduit beroerd. De drie 'asfalt' wegen die door het land lopen, zijn niet te vergelijken met een weg in Nederland. Grote kuilen in het asfalt, zand en grintwegen volgen elkaar op en met allerlei ander verkeer volgt dat in een gemiddelde snelheid van niet veel meer dan 40 km/u. Na flink wat gehobbel en acht bussen verder kwamen we aan in Siem Riep. Een redelijk mooie, toeristische stad met veel luxe hotels, door de aanwezigheid van het bekende Ankor Wat. Toch wordt je de gevolgen van het moordlustige KhmerRouge regime snel duidelijk door de verhalen van de lokale mensen op straat en het aantal mensen met ontbrekende ledematen. (Tussen+-1975-'80 heeft de machthebber van Cambodja 1,5 miljoen mensen ineigen land bruut vermoord, omdat ze geleerd waren (toen 1/5 v.d. gehele bevolking..))

Natuurlijk gingen wij ook naar Angkor wat en tevens naar Ta Prohm, Ban Srei en nog een aantal andere tempels. Ongelovelijk dat deze gebouwen van sommige meer dan 1000 jr. oud zo mooi bewaard zijn gebleven! De gigantische tempels, waarvan sommige compleet door het bos zijn overgenomen zijn echt mooi en indrukwekkend! S'avonds aten we voor het laatst met Ben en Debbie in de gezellige straatjes van Siem Riep. We namen afscheid van onze vrienden na twee mooie weken samen reizen, omdat wij nu een andere kant op gaan. Na even overwegen hebben we besloten om verder te gaan richting het zuiden van Thailand om te gaan windsurfen op een hele mooie plek en daarna verder te gaan naar de eilanden en o.a. nog te rotsklimmen en wellicht te duiken.

Dat was het voor nu. Bedankt voor alle lieve emailtjes, smsjes en natuurlijk reacties op de site, erg leuk om te lezen!

Een fijne kerstmis gewenst allemaal!

David en Martine

Keetie

Hoi Martine&David,
Klinkt nog steeds erg goed allemaal! En binnenkort dus relaxed aan het strand, hmmm vervelend.... Maar ja, hier wordt gewoon gewerkt, zit nu op de zuigelingenafdeling in Tilburg echt superleuk. Irene begint volgende week met heelkunde in Tilburg, dus dan hebben we weer een kleine reunie. Have fun en eet geen gekke hapjes hoor.
Liefs!

Nel

wat een prachtige foto's; zowel de watervallen, maar vooral die tempels en al die detailsfoto's daarbij vond ik geweldig. Romantische foto's van jullie samen! Heel leuk om jullie zo te zien. Geniet maar lekker verder, we volgen jullie graag.

Ottilie

Hey marti en David,
wat een verhalen weer zeg. Ik begin steeds meer jaloers te worden. Hier in het saaie koude sneeuwende nederland gebeurd namelijk niet zoveel. O nee dat mag ik ook weer niet zeggen maar waarschijnlijk had je het al in de mail gelezen want ik ben tante geworden:) zo ontzettend leuk!
Nou geniet ervan! en tot snel!!
dikke kus ot

rob en elly

Wij hebben zojuist jullie laatste reisverslag gelezen en de foto's bekeken. Het is wederom prachtig allemaal om te bekijken. De foto van Martine met hengel ziet er ook goed uit, nooit eerder gezien. Nog veel plezier de komende weken in Thailand. Groeten en veel kusjes van rob eb elly.

Freij

Hey Martine,

Mooi weblog, leuk dat je de link even stuurde! Wij hebben er meteen ook maar eentje aangemaakt!
Ik hoop dat jullie ook goede wind hebben om te surfen en kiten! Have Fun.

Aloha

adrie de Koning

Hoi,
Ik heb jullie foto (twee kinderen met buffel) op onze site www.helplaos.nl gezet. kijk even op: http://www.helplaos.nl/content/verslaggeverfotograaffilmer-0 Ik heb jaren in Laos gwerkt als vrijwilliger, ben getrouwd met een Laotiaanse en samen met de mensenin het Khongdistrict werken we aan een betere toekomst voor hen.
Wat vind je ervan?
Misschien heb je meer mooie foto's, dan kan je ze op onze website plaatsen met je naam erbij.
Ik heb nu ff geen tijd om verder in je weblog te kijken.
Hoor ik nog van je?